Spis treści
Z artykułu dowiesz się:
- jakie są skutki odejścia dla pracownika,
- jakie są skutki zwolnień dla pracodawcy,
- jak zatrzymać chcącego odejść pracownika,
- jakie są strategie zatrzymywania pracowników,
- jak zwiększyć motywację pracowników?
Czytaj także: Podwyżka w pracy dla wybranych czy dla wszystkich?
Odejście pracownika – sytuacja dla pracownika
Złożenie wypowiedzenia umowy o pracę to trudna decyzja, jednak podejmuje ją coraz więcej pracowników. Ich sytuacja w takim przypadku może być dwojaka, w zależności od tego, jak podchodzą oni do zwolnienia. Wielu z nich już wcześniej szuka nowej pracy, tak aby zapewnić sobie byt i stały dopływ środków finansowych. W takim przypadku rezygnacja z pracy nie jest trudną decyzją, zwłaszcza jeśli w nowym miejscu zaproponowano pracownikowi lepsze zarobki czy warunki zatrudnienia. Są także pracownicy, którzy decydują się złożyć wypowiedzenie niemalże z dnia na dzień.
- mobbing,
- niskie płace,
- brak możliwości rozwojowych,
- trudną sytuację w firmie, odbijającą się na atmosferze i warunkach pracy.
Zazwyczaj w pracownikach, którzy z dnia na dzień składają wymówienie, napięcie narasta już od dłuższego czasu. Wystarczy im przysłowiowa kropla, która przeleje czarę goryczy. Odejście z pracy, z jednej strony daje szansę na rozwój, z drugiej strony zawsze związane jest z pewnym ryzykiem.
Odejście pracownika – sytuacja dla pracodawcy
Odejście pracownika może postawić pracodawcę w wyjątkowo trudnej sytuacji. Obecnie większość firm wdraża model zatrudniania odpowiedniej liczby osób, z których każda wykonuje powierzone obowiązki. Trudno więc z dnia na dzień zastąpić kogoś, kto złożył wypowiedzenie. Oczywiście, zgodnie z Kodeksem Pracy obowiązuje konkretny okres, w którym pracownik wciąż musi stawiać się w miejscu pracy, jednak istnieją rozmaite okoliczności, aby czas wypowiedzenia skrócić. Odchodzenie pracowników to spory problem dla pracodawcy, gdyż jest on zobowiązany znaleźć nową osobę do firmy. Taką, która będzie posiadała odpowiednie kompetencje oraz doświadczenie zawodowe.
- przeprowadzeniem procesu rekrutacyjnego,
- wdrożeniem nowej osoby w jej obowiązki,
- ustanowienia zastępstwa na czas nieobecności,
- wyposażenia nowego pracownika w odpowiednie narzędzia.
Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść?
Pracownika, który złożył wypowiedzenie, nie zawsze można zatrzymać. Naturalne będzie bowiem odejście pracownika na emeryturę, złożenie rezygnacji, gdy przeprowadza się on do innego miasta czy kraju, bądź złożenie wypowiedzenia, jeśli stan zdrowia nie pozwala na dalsze podejmowanie obowiązków zawodowych. Niemniej, są to nieliczne przypadki — w większości sytuacji pracownik sam decyduje o odejściu z firmy. Zatrzymanie pracownika nie jest łatwym zadaniem, jednak pracodawca przede wszystkim powinien ustalić przyczynę złożenia wypowiedzenia. Czasami są to złe warunki pracy, w innych przypadkach zbyt niskie uposażenie, czy też brak perspektywy rozwoju.
Jeśli zależy nam na zatrzymaniu pracownika, nie możemy poprzestać na obietnicy zmian — należy jak najszybciej wdrożyć odpowiednie działania. Przykładowo, możemy tak zorganizować pracę, aby nikt nie musiał pracować w nadgodzinach, możemy również wręczyć konkretnej osobie aneks do umowy, na mocy którego zwiększymy jej wynagrodzenie. Oczywiście, nie wszystkie zmiany można przeprowadzić w kilka dni, czasami potrzeba do tego zdecydowanie więcej czasu. Zwróćmy uwagę, że pracownik musi mieć świadomość, że zależy nam na tym, aby pozostał on w firmie i podejmujemy ku temu odpowiednie kroki.
Jakie są strategie utrzymania pracowników w firmie?
Zatrzymanie pracownika, który planuje złożyć wypowiedzenie, bądź właśnie to zrobił, jest wymagającym zadaniem. Dlatego też o wiele lepszym rozwiązaniem jest wdrożenie odpowiedniej strategii utrzymania pracowników w firmie.
- efektywny system motywacji pracowników — benefity pracownicze, szkolenia, elastyczny czas pracy, czy możliwość pogodzenia obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi lub nauką;
- udoskonalenie procesu rekrutacji — dzięki temu można uniknąć przyjmowania osób, które w rzeczywistości nie chcą podjąć zatrudnienia w naszej firmie, bądź pracę w niej traktują jako "okres przejściowy";
- likwidacja mikrozarządzania — każdy pracownik musi być traktowany na równi z innymi, nie może dochodzić do sytuacji, w których niektóre zespoły działają na innych zasadach;
- rozwój kultury firmy — wdrażając pracowników w kulturę organizacyjną firmy, zdobywamy ich zaufanie, a oni sami stają się elementarną częścią przedsiębiorstwa;
- stały kontakt z pracownikami — pracodawcy powinni odpowiadać na potrzeby pracowników, a rozpoznać je można na przykład dzięki efektywnym rozmowom, czy regularnie przeprowadzanym ankietom;
- tworzenie systemu wsparcia — w praktyce oznacza to, że pracownicy nie muszą obawiać się dłuższych nieobecności, ponieważ ktoś inny będzie w stanie wykonać przynajmniej podstawowe ich obowiązki.
Jak zwiększyć motywację pracowników do pracy?
Zapobieganie odejściom pracowników powinno skupiać się przede wszystkim na ich odpowiednim motywowaniu. Sposoby motywacji pracowników są różne, jednak wśród nich najczęściej wymienia się przyznawanie nowych benefitów, które będą zgodne z potrzebami zatrudnionych. Warto więc zapytać ich, czego dokładnie oczekują i z jakich dodatków byliby najbardziej zadowoleni. Motywacja pracowników to również pensja, która powinna odpowiadać uwarunkowaniom rynkowym.
Pracodawcy mogą ustalić regulamin wynagradzania oraz przyznawania premii, czy podwyżek. Pracowników motywuje również prezentowanie wyników oraz docenianie ich pracy, na przykład w postaci mini premii miesięcznej. Z drugiej strony, należy uważać, aby pomiędzy zatrudnionymi nie wytworzyła się atmosfera niezdrowej rywalizacji. Ważne są też częste rozmowy z pracownikami, które dają im świadomość tego, że ich potrzeby są istotne i zauważalne.
- Odejście pracownika może prowadzić do trudności w wykonaniu powierzonych obowiązków, a szukanie zastępstwa jest czasochłonne i kosztowne dla pracodawcy.
- Pracodawca powinien zbadać przyczyny odejścia pracownika, aby móc wdrożyć odpowiednie działania, takie jak podwyżka wynagrodzenia lub poprawa warunków pracy.
- Strategie zatrzymywania pracowników powinny skupiać się na odpowiednim motywowaniu ich do pracy poprzez przyznawanie nowych benefitów, adekwatne wynagrodzenie i docenianie ich pracy.
- Warto przeprowadzać częste rozmowy z pracownikami, aby zrozumieć ich potrzeby i stworzyć lepsze warunki pracy, co przyczyni się do zwiększenia ich motywacji do pozostania w firmie.